llibre1

CAPÍTOL I

No m’imaginava que algun dia em veuria fent això: de detectiu «públic», vull dir. Sona estrany però encara ho és més per a mi. No era aficionat a les novel·les ni res semblant. Tampoc crec donar-ne el perfil. Va ser l’obsessió pel detall i la meva tendència al ginlemon que em varen despertar aquesta afició inesperada. És apassionant el fet de descobrir. «No faig sinó obrir-les, les coses», va dir aquell. Sabia de què parlava.

Tampoc n’era conscient aleshores.

Va ser un dia qualsevol, com qui fulleja el diari. El pa era massa dur per fer torrades i vaig berenar al bar. Som lector compulsiu de diaris. Normalment llegesc molt aviat, passant per damunt. Aquell dia em vaig fixar en unes declaracions del president d’ADESMA, l’associació de directors d’ensenyament secundari de Mallorca: «La Conselleria no s’atreveix a tancar els expedients perquè sap que, a partir d’aquí, hi haurà els corresponents recursos als tribunals». Carai, vaig pensar, encara estan així… Com pot ser?. Res, vaig continuar. 6 de juliol d’un professor. Va ser al vespre, amb el ginlemon, que ho vaig veure clar.

És la millor idea que ha promogut la Conselleria enguany: els gins per l’educació. No els toler amb tònica. Jo, de xoriguer. Fes-ho entendre als cambrers d’avui en dia, això. Idò era al Milán, a fora, recolzat a la paret. El mateix diari. És igual. Vaig tornar a llegir l’entrevista… prevaricava la Conselleria? De fet, aquest era el motiu que al·legaven els directors: s’estava esgotant el termini per encetar el procés penal que els podria imputar abans que acabés la legislatura? Què podria amagar la Conselleria d’Educació?

Al Milán els fan com toca: al meu punt, que jo li dic. Potser va ser això el que em va decidir. A veure què hi ha per aquí. Tiraria d’hemeroteques, d’entrevistes, del que fos, … Quan les coses fan pudor… «posa-hi un poc de llimona», deia ma mare; «cal cercar la veritat», afegia jo. Arxivar-ho tot, fer un seguiment. Deixeu-me que em presenti: Marcel Frog. Professor de Matemàtiques que no en té res d’investigador, o bé, almanco això és el que em pensava.

To be continued …

